Linia kolejowa nr 411




































Linia kolejowa nr 411

Stargard - Siekierki

Dane podstawowe

Zarządca

PKP PLK (Stargard - Pyrzyce)
Numer linii
411
Długość
92,340 km

Rozstaw szyn
1435 mm

Sieć trakcyjna
brak

Prędkość maksymalna
50 km/h

Zdjęcie LK411
Dworzec w Siekierkach







Portal Portal Transport szynowy



Dworzec w Pyrzycach




Nowe Objezierze - prace rozbiórkowe w 2017


Linia kolejowa nr 411 - łącząca stację Stargard ze stacją Siekierki.




Spis treści






  • 1 Stan obecny


  • 2 Historia


  • 3 Główne stacje


  • 4 Przypisy


  • 5 Bibliografia





Stan obecny |


Obecnie na odcinku Stargard - Stargard Kluczewo (5, 784 km) odbywa się ruch towarowy do Cukrowni Stargard Kluczewo na podstawie umowy komercyjnej. Z dniem 01.01.2014 r. w opublikowanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe wykazie przydzielania tras pociągów towarowych przez licencjonowanych przewoźników, od km 0,300 do 0.586 prędkość pociągów na linii wynosi 50 km/h zaś od km 0,586 do km 26,100 wynosi 0 km/h w związku z czym zawieszony został ruch pociągów towarowych, które przed zamknięciem docierały do miejscowości Głazów położonej na linii kolejowej numer 422.


Obecnie prowadzone jest postępowanie przetargowe na likwidację dalszego fragmentu linii kolejowej numer 411 od stacji kolejowej Godków km 72,413 do stacji kolejowej Siekierki km 93,579 oraz torów bocznych, stacyjnych oraz rozjazdów w stacji Przyjezierze Moryń, Nowe Objezierze, Klępicz i Siekierki.


Pierwszy fragment linii z Siekierek do Godkowa zamknięto dla ruchu pasażerskiego 1 sierpnia 1991 dla ruchu towarowego w 2000. 30 maja 1992 całkowicie zamknięto odcinek Pyrzyce-Godków. Ostatni fragment linii ze Stargardu do Pyrzyc zamknięto dla ruchu pasażerskiego 14 grudnia 2003, otwarto go w styczniu 2004, by w kwietniu tego samego roku ponownie go zamknąć.


W 2018 w śladzie rozebranej linii kolejowej między Trzcińskiem-Zdrojem a Siekierkami kosztem 12 mln zł wybudowano ścieżkę rowerową o długości 36 km[1].



Historia |


Budowę linii rozpoczęło w 1880 Stargard-Cüstriner Eisenbahn-Gesellschaft (Stargardzko-Kostrzyńskie Towarzystwo Kolei Żelaznej), a pierwszy odcinek ze Stargardu do Pyrzyc otwarto dwa lata później (31 sierpnia 1882). Odcinek Godków–Siekierki oddano do użytku 20 grudnia 1892, zaś odcinek łączący Godków z Pyrzycami 8 stycznia 1899.


Nazwy stacji przed 1945 r. (nie wymieniono przystanków w Czernicach oraz Stargard Osiedle - stworzonych po 1945) (linki prowadzą do artykułów o miejscowościach, linki do stacji znajdują się w infoboksie):








  • Stargard (Pommern) → Stargard


  • Klützow → Stargard Kluczewo


  • Warnitz Damnitz → Warnice-Dębica


  • Groß Schönfeld → Obryta


  • Friedrichsthal (Pommern) → Okunica


  • Groß Rischow → Ryszewo


  • Pyritz → Pyrzyce


  • Köselitz → Kozielice


  • Eichelshagen → Trzebórz


  • Beyersdorf (Pommern) → Tetyń


  • Kerkow → Kierzków





  • Rufen → Rów


  • Görlsdorf → Góralice


  • Bad Schönfließ (Neumark) → Trzcińsko-Zdrój


  • Rohrbeck (Neumark) → Rosnowo


  • Blankenfelde (Neumark) → Brwice


  • Gellen → Jelenin


  • Jädickendorf → Godków


  • Butterfelde-Mohrin → Przyjezierze-Moryń


  • Groß Wubizer → Nowe Objezierze


  • Klemzow → Klępicz


  • Zäckerick-Alt Rüdnitz → Siekierki



W sezonie 2002/2003 na tarsie Stargard-Pyrzyce kursowały trzy pary pociągów osobowych, średni czas przejazdu 40 min (25 km).



Główne stacje |



  • Stargard (stacja kolejowa)

  • Pyrzyce

  • Godków

  • Klępicz

  • Siekierki



Przypisy |




  1. Ależ to będzie trasa! Zaczynają się prace przy budowie drogi rowerowej do Siekierek



Bibliografia |


  • Michalak Robert, Strategiczna zapasowa przeprawa kolejowa na Odrze koło Siekierek, „Świat Kolei” 1/2011




這個網誌中的熱門文章

12.7 cm/40 Type 89 naval gun

Rikitea

University of Vienna