bocznica do EC Karolin, Bridgestone, Wyborowa S.A.
kładka
Pozn.
ul. Gdyńska 196
← Bydgoszcz Gł. 356 Poznań Gł. →
Warta
estakada nad doliną Warty
Pozn.
ul. Rubież
Pozn.
ul. Naramowicka
Pozn.
ul. Jasna Rola
Pozn.
ul. Umultowska
Pozn.
droga pieszo-rowerowa
Pozn.
ul. Nad Różanym Potokiem
Pozn.
ul. Morasko
Pozn.
Wiadukt G. Narutowicza 433
14,670
Poznań Piątkowo
Pozn.
ul. Sucholeska
← 803 do linii 354
← Piła Gł. 354 Poznań Gł. →
Pozn.
ul. Koszalińska
Pozn.
ul. Psarskie
351 Poznań Główny ↗
Kiekrz
Kiekrz-ul. Czysta
20,368
↓ 351 Szczecin Główny
Multimedia w Wikimedia Commons
Portal Transport szynowy
Linia kolejowa nr 395 – linia kolejowa łącząca posterunek odgałęźny Zieliniec (dojście do linii kolejowej nr 394) ze stacją Kiekrz położoną na linii kolejowej nr 351.
Spis treści
1Historia
2Przebieg i ruch
3Wypadki
4Stan techniczny
5Przypisy
6Linki zewnętrzne
Historia |
Budowę linii planowano ukończyć w maju 1987, ale ostatecznie stało się to w końcu tego roku. Pierwszy pociąg przejechał tędy 29 grudnia 1987. Generalnym wykonawcą przedsięwzięcia były Zakłady Budownictwa Kolejowego. Dokumentacje przygotowało Biuro Projektów Kolejowych w Poznaniu. Tego samego dnia włączono urządzenia samoczynnego sterowania ruchem kolejowym na odcinku Kiekrz – Krzyż[2].
Przebieg i ruch |
Przebiega w większości w granicach administracyjnych miasta Poznania (na niektórych odcinkach stanowiąc granicę z sąsiednimi gminami: Czerwonak i Suchy Las). W założeniach budujących linia ta miała być i jest towarową obwodnicą Poznania, ponieważ kursują po niej pociągi towarowe ze Szczecina i Piły do stacji rozrządowej Poznań Franowo, omijając dworzec Poznań Główny. W rozkładzie 2008/09 kursował tą linią pociąg IC Chrobry. Jeździły także okazjonalne pociągi retro „Wokół Poznania”.
Charakterystycznym elementem linii jest estakada nad doliną Warty o długości 1956 m[3]. Budowę obiektu zakończono w 1970 roku[3].
Wypadki |
29 sierpnia 2012 około godziny 5:50 na przejeździe kolejowym przy ulicy Teofila Mateckiego w Poznaniu doszło do wykolejenia wagonu[4].
W nocy z 8 na 9 maja 2014 na trasie w pobliżu osiedla Jana III Sobieskiego pod kołami pociągu zginął 22-latek biorący udział w Wielkim Grillowaniu na Kampusie UAM Morasko. Policja ustaliła, iż był to nieszczęśliwy wypadek[5]. Na skutek tragedii odwołano resztę imprezy, jak również jej edycję w roku następnym; kolejne Wielkie Grillowanie zorganizowano dopiero w 2016[6].
Stan techniczny |
Z uwagi na pogarszający się stan techniczny linii wprowadzono wiele ograniczeń prędkości. W latach 2004–2005 przeprowadzono remont dwóch torów na odcinkach Zieliniec – Koziegłowy w obu torach oraz na odcinku Poznań Piątkowo – Kiekrz celem ograniczenia poziomu hałasu i przywrócenia prędkości konstrukcyjnej 90 km/h[7]. Na pozostałych odcinkach prędkość dopuszczalną obniżono do 30 km/h[8]. Na przełomie 2015 i 2016 roku zaplanowano prace rewitalizacyjne w km 7,211-16,493 w torze nr 1, obejmujące między innymi wymianę podtorza i sieci trakcyjnej[9]. Ich celem było przywrócenie prędkości eksploatacyjnej 90 km/h w torze nr 1 na całej linii i w torze nr 2 w stacji Poznań Piątkowo (ze względu na ograniczenia do 30 km/h). 28 listopada 2016 roku ogłoszono przetarg na prace rewitalizacyjne w km 3,300-4,500 (teren stacji Koziegłowy), 9,000-13,353 i 14,635-19,330 (bez toru nr 2 w stacji Poznań Piątkowo, zmodernizowanego we wcześniejszym przetargu) w torze nr 2. Celem prac jest przywrócenie prędkości eksploatacyjnej 90 km/h (obecnie w wielu miejscach ograniczona do 40 km/h)[10].
Przypisy |
↑ abAdrian Karwat, Krzysztof Dobrzanski, Mateusz Matusik: Linia kolejowa nr 395 Zieliniec – Kiekrz – Baza kolejowa (pol.). [dostęp 2017-02-24].
↑Wydarzenia w Poznaniu w 1987 r. (część czwarta), w: Kronika Miasta Poznania, nr 1/1989, s. 202, ISSN 0137-3552.
↑ abMost w ciągu linii kolejowej nr 395 Zieleniec–Kiekrz (pol.). mostypolskie.pl. [dostęp 2017-05-12].
↑Poznań: wykoleił się wagon towarowy, epoznan.pl [dostęp 2017-11-25](ang.).
↑SAGA, Wielkie Grillowanie UAM 2014: Śmierć studenta na Piątkowie to wypadek, „Gloswielkopolski.pl” [dostęp 2017-02-07](pol.).
↑Makabryczna śmierć studenta. Wielkie Grillowanie UAM odwołane – Juwenalia Poznań, poznan.dlastudenta.pl [dostęp 2017-02-07].
↑Juliusz Engelhardt: Odpowiedź na zapytanie w sprawie niezgodnego z prawem stanu technicznego infrastruktury kolejowej w Poznaniu. 2008-02-12.
↑UTK ograniczył eksploatację linii 202 i 395 – Rynek Kolejowy. 2015-04-20.
↑Platforma Zakupowa PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, zamowienia.plk-sa.pl [dostęp 2017-11-25](ang.).
↑Platforma Zakupowa PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, zamowienia.plk-sa.pl [dostęp 2017-11-25](ang.).
Linki zewnętrzne |
Linia 395 w Ogólnopolskiej Bazie Kolejowej – bazakolejowa.pl
12.7 cm/40 Type 89 naval gun Type 89 gun mounted on Chitose Type Naval gun anti-aircraft gun Place of origin Japan Service history In service 1932–45 Used by Imperial Japanese Navy Wars World War II Production history Designed 1928–32 Produced 1932–45 No. built ~1500 Variants Type 88 Specifications Mass 3,100 kilograms (6,834 lb) Barrel length 5,080 millimeters (16 ft 8 in) (bore length) Shell Fixed Shell weight 20.9–23.45 kilograms (46.1–51.7 lb) Caliber 12.7-centimeter (5.0 in) Breech horizontal breech block Elevation -8° to +90° [1] Rate of fire 8-14 rounds per minute Muzzle velocity 720–725 meters per second (2,360–2,380 ft/s) Maximum firing range 9,440 meters (30,970 ft) at 90° (AA ceiling) 14,800 meters (48,600 ft) at 45° The 12.7 cm/40 Type 89 naval gun was a Japanese anti-aircraft (AA) gun introduced before World War II. It was the Imperial Japanese Navy's standard heavy AA
For other uses, see Shark (disambiguation). Sharks Temporal range: Ludfordian-Present, 425–0 Ma PreЄ Є O S D C P T J K Pg N [1] Clockwise from top left: spiny dogfish, Japanese sawshark, whale shark, great white shark, horn shark, frilled shark, scalloped hammerhead and Australian angelshark representing the orders Squaliformes, Pristiophoriformes, Orectolobiformes, Lamniformes, Heterodontiformes, Hexanchiformes, Carcharhiniformes and Squatiniformes respectively. Scientific classification Kingdom: Animalia Phylum: Chordata Class: Chondrichthyes Subclass: Elasmobranchii Infraclass: Euselachii Superorder: Selachimorpha Orders Carcharhiniformes Heterodontiformes Hexanchiformes Lamniformes Orectolobiformes Pristiophoriformes Squaliformes Squatiniformes † Cladoselachiformes † Hybodontiformes † Symmoriida † Xenacanthida (Xenacantiformes) † Elegestolepis † = extinct Synonyms Pleurotremata Sharks
Wiciokrzew, suchodrzew Morfologia (wiciokrzew pospolity) Systematyka [1] Domena eukarionty Królestwo rośliny Klad rośliny naczyniowe Klad rośliny nasienne Klasa okrytonasienne Klad astrowe Rząd szczeciowce Rodzina przewiertniowate Rodzaj wiciokrzew Nazwa systematyczna Lonicera L. Sp. Pl. 173. 1 Mai 1753 Typ nomenklatoryczny Lonicera caprifolium L. [2] Multimedia w Wikimedia Commons Hasło w Wikisłowniku Kwiaty suchodrzewu pospolitego Owoce suchodrzewu pospolitego Kwiaty wiciokrzewu pomorskiego Kwiaty wiciokrzewu przewiercienia Wiciokrzew , suchodrzew ( Lonicera L.) – rodzaj roślin wieloletnich należący do rodziny przewiertniowatych ( Caprifoliaceae ). Rośliny zielne i pnące nazywane są wiciokrzewami, natomiast krzewy i niewielkie drzewa – suchodrzewami. Rodzaj liczy około 180 gatunków szeroko rozprzestrzenionych na całej półkuli północnej [3] [4]