Linia kolejowa nr 395











































Linia kolejowa nr 395

Zieliniec – Kiekrz

Mapa przebiegu linii kolejowej 395

Dane podstawowe
Numer linii
395
Długość
20,368 km

Rozstaw szyn
1435 mm

Sieć trakcyjna
3000 V DC

Prędkość maksymalna
90 km/h

Zdjęcie LK395
Okolice stacji Poznań Piątkowo

Historia
Rok otwarcia
1970[1]
Rok elektryfikacji
1977[1]







Portal Portal Transport szynowy

Linia kolejowa nr 395 – linia kolejowa łącząca posterunek odgałęźny Zieliniec (dojście do linii kolejowej nr 394) ze stacją Kiekrz położoną na linii kolejowej nr 351.




Spis treści






  • 1 Historia


  • 2 Przebieg i ruch


  • 3 Wypadki


  • 4 Stan techniczny


  • 5 Przypisy


  • 6 Linki zewnętrzne





Historia |


Budowę linii planowano ukończyć w maju 1987, ale ostatecznie stało się to w końcu tego roku. Pierwszy pociąg przejechał tędy 29 grudnia 1987. Generalnym wykonawcą przedsięwzięcia były Zakłady Budownictwa Kolejowego. Dokumentacje przygotowało Biuro Projektów Kolejowych w Poznaniu. Tego samego dnia włączono urządzenia samoczynnego sterowania ruchem kolejowym na odcinku Kiekrz – Krzyż[2].



Przebieg i ruch |


Przebiega w większości w granicach administracyjnych miasta Poznania (na niektórych odcinkach stanowiąc granicę z sąsiednimi gminami: Czerwonak i Suchy Las). W założeniach budujących linia ta miała być i jest towarową obwodnicą Poznania, ponieważ kursują po niej pociągi towarowe ze Szczecina i Piły do stacji rozrządowej Poznań Franowo, omijając dworzec Poznań Główny. W rozkładzie 2008/09 kursował tą linią pociąg IC Chrobry. Jeździły także okazjonalne pociągi retro „Wokół Poznania”.


Charakterystycznym elementem linii jest estakada nad doliną Warty o długości 1956 m[3]. Budowę obiektu zakończono w 1970 roku[3].



Wypadki |


29 sierpnia 2012 około godziny 5:50 na przejeździe kolejowym przy ulicy Teofila Mateckiego w Poznaniu doszło do wykolejenia wagonu[4].


W nocy z 8 na 9 maja 2014 na trasie w pobliżu osiedla Jana III Sobieskiego pod kołami pociągu zginął 22-latek biorący udział w Wielkim Grillowaniu na Kampusie UAM Morasko. Policja ustaliła, iż był to nieszczęśliwy wypadek[5]. Na skutek tragedii odwołano resztę imprezy, jak również jej edycję w roku następnym; kolejne Wielkie Grillowanie zorganizowano dopiero w 2016[6].



Stan techniczny |


Z uwagi na pogarszający się stan techniczny linii wprowadzono wiele ograniczeń prędkości. W latach 2004–2005 przeprowadzono remont dwóch torów na odcinkach Zieliniec – Koziegłowy w obu torach oraz na odcinku Poznań Piątkowo – Kiekrz celem ograniczenia poziomu hałasu i przywrócenia prędkości konstrukcyjnej 90 km/h[7]. Na pozostałych odcinkach prędkość dopuszczalną obniżono do 30 km/h[8]. Na przełomie 2015 i 2016 roku zaplanowano prace rewitalizacyjne w km 7,211-16,493 w torze nr 1, obejmujące między innymi wymianę podtorza i sieci trakcyjnej[9]. Ich celem było przywrócenie prędkości eksploatacyjnej 90 km/h w torze nr 1 na całej linii i w torze nr 2 w stacji Poznań Piątkowo (ze względu na ograniczenia do 30 km/h). 28 listopada 2016 roku ogłoszono przetarg na prace rewitalizacyjne w km 3,300-4,500 (teren stacji Koziegłowy), 9,000-13,353 i 14,635-19,330 (bez toru nr 2 w stacji Poznań Piątkowo, zmodernizowanego we wcześniejszym przetargu) w torze nr 2. Celem prac jest przywrócenie prędkości eksploatacyjnej 90 km/h (obecnie w wielu miejscach ograniczona do 40 km/h)[10].



Przypisy |




  1. ab Adrian Karwat, Krzysztof Dobrzanski, Mateusz Matusik: Linia kolejowa nr 395 Zieliniec – Kiekrz – Baza kolejowa (pol.). [dostęp 2017-02-24].


  2. Wydarzenia w Poznaniu w 1987 r. (część czwarta), w: Kronika Miasta Poznania, nr 1/1989, s. 202, ISSN 0137-3552.


  3. ab Most w ciągu linii kolejowej nr 395 Zieleniec–Kiekrz (pol.). mostypolskie.pl. [dostęp 2017-05-12].


  4. Poznań: wykoleił się wagon towarowy, epoznan.pl [dostęp 2017-11-25]  (ang.).


  5. SAGA, Wielkie Grillowanie UAM 2014: Śmierć studenta na Piątkowie to wypadek, „Gloswielkopolski.pl” [dostęp 2017-02-07]  (pol.).


  6. Makabryczna śmierć studenta. Wielkie Grillowanie UAM odwołane – Juwenalia Poznań, poznan.dlastudenta.pl [dostęp 2017-02-07] .


  7. Juliusz Engelhardt: Odpowiedź na zapytanie w sprawie niezgodnego z prawem stanu technicznego infrastruktury kolejowej w Poznaniu. 2008-02-12.


  8. UTK ograniczył eksploatację linii 202 i 395 – Rynek Kolejowy. 2015-04-20.


  9. Platforma Zakupowa PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, zamowienia.plk-sa.pl [dostęp 2017-11-25]  (ang.).


  10. Platforma Zakupowa PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, zamowienia.plk-sa.pl [dostęp 2017-11-25]  (ang.).



Linki zewnętrzne |



  • Linia 395 w Ogólnopolskiej Bazie Kolejowej – bazakolejowa.pl




這個網誌中的熱門文章

12.7 cm/40 Type 89 naval gun

Rikitea

University of Vienna