Linia kolejowa nr 357

























































Linia kolejowa nr 357

Sulechów - Luboń k. Poznania

Dane podstawowe

Zarządca

PKP PLK
Numer linii
357
Tabela SRJP
322
Długość
112,182 km

Rozstaw szyn
1435 mm

Sieć trakcyjna
brak, daw. planowana

Prędkość maksymalna
110 km/h

Zdjęcie LK357
Parowóz Ol49 na stacji Stęszew

Historia
Lata budowy
1904-1909
Rok otwarcia
1905-1909
Rok zawieszenia ruchu
1994
(Sulechów – Wolsztyn)
Rok fizycznej likwidacji
2015
(Sulechów – Powodowo)







Portal Portal Transport szynowy

Linia kolejowa nr 357 – łącząca stację Sulechów ze stacją Luboń k. Poznania.



Historia |


Linia była otwierana etapami, pierwszy odcinek Sulechów - Wolsztyn został otwarty 1 kwietnia 1905. Trzy miesiące później został ukończony odcinek do Grodziska Wlkp., a w lipcu 1909 jego przedłużenie do Lubonia. W 1994 roku, po jednorocznej obsłudze linii przez Lubuską Kolej Regionalną, zawieszono kursowanie pociągów pasażerskich na trasie Sulechów - Wolsztyn, w 2001 zawieszono planowy ruch towarowy, a w 2005 linię zamknięto. Obecnie odcinek ten jest nieprzejezdny, w kilku miejscach brakuje torów (min. w Okuninie i na szlaku Chwalim - Kargowa), a niektóre przejazdy kolejowo-drogowe są zlikwidowane (wiele zalanych jest asfaltem, w Powodowie wycięte zostały szyny). Na stacji w Kargowej trwają obecnie nieśmiałe próby stworzenia ruchu drezynowego na odcinku Kargowa - Kopanica.


14 marca 2011 rozpoczął się pierwszy etap modernizacji linii kolejowej na odcinku Wolsztyn - Poznań. Podczas remontu została wyremontowana nawierzchnia kolejowa w tym tory i podkłady, wybudowano nowe perony na stacjach Stęszew, Szreniawa i Wiry, zmodernizowano przejazdy kolejowo-drogowe, wybudowano nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Modernizacja jest częścią zadania inwestycyjnego "Modernizacja linii kolejowej nr 357 Sulechów - Luboń na terenie województwa wielkopolskiego mającej duże znaczenie w obsłudze połączeń małych miejscowości z aglomeracją poznańską na odcinku Wolsztyn - Luboń", realizowanego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013. Zadanie finansowane jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz środków krajowych.


Wyremontowanie 73 kilometrów torowiska kosztowało 84 miliony złotych, 70% tej kwoty stanowiło dofinansowanie z funduszy unijnych w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego (WRPO) na lata 2007-2013. Po modernizacji pociągi mogą przejeżdżać tą trasą z prędkością 110 km na godzinę.




Pociąg z Wolsztyna do Poznania Głównego zbliżający się do stacji Luboń


Linia kolejowa Wolsztyn - Poznań była modernizowana pod nadzorem konserwatora zabytków, podczas modernizacji starano się zachować historyczny wygląd linii na której połączenia pasażerskie obsługiwane są przez parowozy[1]. Na czas prac związanych z modernizacją linia kolejowa została zamknięta a połączenia obsługiwane były zastępczą komunikacją autobusową. 11 grudnia 2011 wraz ze zmianą rozkładu jazdy pociągów na trasę powróciły bezpośrednie połączenia kolejowe a przewoźnikiem obsługującym linię zostały Koleje Wielkopolskie[2].




Linia kolejowa nr 357 w pobliżu Granowa


Od 14 grudnia 2014 pociągi zatrzymują się na nowym przystanku osobowym Grąblewo, leżącym pomiędzy Grodziskiem Wielkopolskim a Ptaszkowem[3].


W 2015 roku szlak na odcinku Sulechów - Powodowo został całkowicie rozebrany.



Zobacz też |


  • Parowozownia Wolsztyn


Przypisy |




  1. Rozpoczęto modernizację linii kolejowej Luboń - Wolsztyn


  2. Parowozy wrócą do Poznania



  3. Koleje Wielkopolskie: Grąblewo - Nowy przystanek Kolei Wielkopolskich. Rynek Kolejowy. [dostęp 25 stycznia 2015].






這個網誌中的熱門文章

12.7 cm/40 Type 89 naval gun

Rikitea

University of Vienna