Linia kolejowa nr 357
|
Sulechów - Luboń k. Poznania
|
Dane podstawowe
|
Zarządca
|
PKP PLK
|
Numer linii
|
357
|
Tabela SRJP
|
322
|
Długość
|
112,182 km
|
Rozstaw szyn
|
1435 mm
|
Sieć trakcyjna
|
brak, daw. planowana
|
Prędkość maksymalna
|
110 km/h
|
Parowóz Ol49 na stacji Stęszew
|
Historia
|
Lata budowy
|
1904-1909
|
Rok otwarcia
|
1905-1909
|
Rok zawieszenia ruchu
|
1994 (Sulechów – Wolsztyn)
|
Rok fizycznej likwidacji
|
2015 (Sulechów – Powodowo)
|
Przebieg
|
---|
Legenda
|
---|
eksploatowana / istniejąca
|
---|
|
zlikwidowana / rozebrana lub planowana
|
---|
kolej
|
metro lub kolej lekka
|
---|
|
|
|
|
stacja kolejowa/stacja metra
|
---|
|
|
|
|
przystanek
|
---|
|
|
|
|
stacja bez ruchu pasażerskiego
|
---|
|
|
|
|
ładownia, posterunek ruchu itp
|
---|
|
|
|
|
przystanek częściowo używany
|
---|
|
|
|
|
koniec linii
|
---|
|
|
|
|
odcinek
|
---|
|
|
|
|
odcinek w tunelu
|
---|
|
|
|
|
odcinek na estakadzie
|
---|
|
|
|
|
wiadukt
|
---|
|
|
|
|
most
|
---|
|
|
|
|
tunel pod wodą
|
---|
|
|
|
|
zmiana kilometrażu
|
---|
|
|
|
|
granica państwowa / inna
|
---|
|
|
|
|
mijanka
|
---|
|
|
|
|
przejazd kolejowo-drogowy
|
---|
|
|
|
|
przeprawa promowa
|
---|
|
|
|
|
odcinek zelektryfikowany
|
---|
|
---|
|
|
|
|
|
|
358 ↑ Guben
|
|
|
|
|
|
379 ← Konotop
|
|
|
|
|
|
384 → Świebodzin
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0,335
|
Sulechów
|
|
|
|
|
|
358 → Zbąszynek
|
|
|
|
|
6,859
|
Okunin
|
|
|
|
|
13,266
|
Smolno Wielkie
|
|
|
|
|
16,759
|
Chwalim
|
|
|
|
|
19,505
|
Kargowa
|
|
|
|
|
25,177
|
Kopanica
|
|
|
|
|
30,232
|
Żodyń
|
|
|
|
|
34,606
|
Powodowo
|
|
|
|
|
|
359 → Zbąszyń
|
|
|
|
|
38,858
|
Wolsztyn
|
|
|
|
|
238,2
|
|
|
|
|
|
|
359 ← Leszno
|
|
|
|
|
|
371 ← Żagań
|
|
|
|
|
45,368
|
Tłoki
|
|
|
|
|
49,377
|
Rostarzewo
|
|
|
|
|
53,489
|
Rakoniewice
|
|
|
|
|
56,462
|
Drzymałowo
|
|
|
|
|
60,291
|
Ruchocice
|
|
|
|
|
64,145
|
Młyniewo Nowotomyskie
|
|
|
|
|
|
376 ← Kościan
|
|
|
|
|
67,769
|
Grodzisk Wielkopolski
|
|
|
|
|
|
376 → Opalenica
|
|
|
|
|
|
Grąblewo
|
|
|
|
|
74,623
|
Ptaszkowo Wielkopolskie
|
|
|
|
|
77,331
|
Kotowo
|
|
|
|
|
80,698
|
Granowo Nowotomyskie
|
|
|
|
|
87,686
|
Strykowo Poznańskie
|
|
|
|
|
95,467
|
Stęszew
|
|
|
|
|
99,997
|
Trzebaw Rosnówko
|
|
|
|
|
103,348
|
Szreniawa
|
|
|
|
|
108,208
|
Wiry
|
|
|
|
|
|
271 ↑ Wrocław Główny
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
112,182
|
Luboń koło Poznania
|
|
|
|
|
|
271 ↓ Poznań Główny
|
|
|
Portal Transport szynowy
|
Linia kolejowa nr 357 – łącząca stację Sulechów ze stacją Luboń k. Poznania.
Historia |
Linia była otwierana etapami, pierwszy odcinek Sulechów - Wolsztyn został otwarty 1 kwietnia 1905. Trzy miesiące później został ukończony odcinek do Grodziska Wlkp., a w lipcu 1909 jego przedłużenie do Lubonia. W 1994 roku, po jednorocznej obsłudze linii przez Lubuską Kolej Regionalną, zawieszono kursowanie pociągów pasażerskich na trasie Sulechów - Wolsztyn, w 2001 zawieszono planowy ruch towarowy, a w 2005 linię zamknięto. Obecnie odcinek ten jest nieprzejezdny, w kilku miejscach brakuje torów (min. w Okuninie i na szlaku Chwalim - Kargowa), a niektóre przejazdy kolejowo-drogowe są zlikwidowane (wiele zalanych jest asfaltem, w Powodowie wycięte zostały szyny). Na stacji w Kargowej trwają obecnie nieśmiałe próby stworzenia ruchu drezynowego na odcinku Kargowa - Kopanica.
14 marca 2011 rozpoczął się pierwszy etap modernizacji linii kolejowej na odcinku Wolsztyn - Poznań. Podczas remontu została wyremontowana nawierzchnia kolejowa w tym tory i podkłady, wybudowano nowe perony na stacjach Stęszew, Szreniawa i Wiry, zmodernizowano przejazdy kolejowo-drogowe, wybudowano nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Modernizacja jest częścią zadania inwestycyjnego "Modernizacja linii kolejowej nr 357 Sulechów - Luboń na terenie województwa wielkopolskiego mającej duże znaczenie w obsłudze połączeń małych miejscowości z aglomeracją poznańską na odcinku Wolsztyn - Luboń", realizowanego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013. Zadanie finansowane jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz środków krajowych.
Wyremontowanie 73 kilometrów torowiska kosztowało 84 miliony złotych, 70% tej kwoty stanowiło dofinansowanie z funduszy unijnych w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego (WRPO) na lata 2007-2013. Po modernizacji pociągi mogą przejeżdżać tą trasą z prędkością 110 km na godzinę.
Pociąg z Wolsztyna do Poznania Głównego zbliżający się do stacji Luboń
Linia kolejowa Wolsztyn - Poznań była modernizowana pod nadzorem konserwatora zabytków, podczas modernizacji starano się zachować historyczny wygląd linii na której połączenia pasażerskie obsługiwane są przez parowozy[1]. Na czas prac związanych z modernizacją linia kolejowa została zamknięta a połączenia obsługiwane były zastępczą komunikacją autobusową. 11 grudnia 2011 wraz ze zmianą rozkładu jazdy pociągów na trasę powróciły bezpośrednie połączenia kolejowe a przewoźnikiem obsługującym linię zostały Koleje Wielkopolskie[2].
Linia kolejowa nr 357 w pobliżu Granowa
Od 14 grudnia 2014 pociągi zatrzymują się na nowym przystanku osobowym Grąblewo, leżącym pomiędzy Grodziskiem Wielkopolskim a Ptaszkowem[3].
W 2015 roku szlak na odcinku Sulechów - Powodowo został całkowicie rozebrany.
Zobacz też |
Przypisy |
↑ Rozpoczęto modernizację linii kolejowej Luboń - Wolsztyn
↑ Parowozy wrócą do Poznania
↑
Koleje Wielkopolskie: Grąblewo - Nowy przystanek Kolei Wielkopolskich. Rynek Kolejowy. [dostęp 25 stycznia 2015].
Linie kolejowe w Polsce
|
---|
|
1–99
|
---|
|
1 • 2 • 3 • 4 • 6 • 7 • 8 • 9 • 10 • 11 • 12 • 13 • 14 • 15 • 16 • 17 • 18 • 19 • 20 • 21 • 22 • 23 • 24 • 25 • 26 • 27 • 28 • 29 • 30 • 31 • 32 • 33 • 34 • 35 • 36 • 37 • 38 • 39 • 40 • 41 • 42 • 43 • 44 • 45 • 46 • 47 • 48 • 49 • 50 • 51 • 52 • 53 • 54 • 55 • 56 • 57 • 58 • 59 • 60 • 61 • 62 • 63 • 64 • 65 • 66 • 67 • 68 • 69 • 70 • 71 • 72 • 73 • 74 • 75 • 76 • 77 • 78 • 79 • 80 • 81 • 82 • 83 • 84 • 90 • 91 • 92 • 93 • 94 • 95 • 96 • 97 • 98 • 99
|
|
|
100–199
|
---|
|
100 •
101 •
102 •
103 •
104 •
105 •
106 •
107 •
108 •
109 •
110 •
111 •
112 •
113 •
114 •
115 •
116 •
117 •
118 •
119 •
120 •
121 •
123 •
124 •
125 •
126 •
127 •
128 •
129 •
130 •
131 •
132 •
133 •
134 •
135 •
136 •
137 •
138 •
139 •
140 •
141 •
142 •
143 •
144 •
145 •
146 •
147 •
148 •
149 •
150 •
151 •
152 •
153 •
154 •
155 •
156 •
157 •
158 •
159 •
160 •
161 •
162 •
163 •
164 •
165 •
166 •
167 •
168 •
169 •
170 •
171 •
172 •
173 •
174 •
175 •
176 •
177 •
178 •
179 •
180 •
181 •
182 •
183 •
184 •
185 •
186 •
187 •
188 •
189 •
190 •
191 •
192 •
193 •
194 •
195 •
196 •
197 •
198 •
199
|
|
|
200–299
|
---|
|
200 •
201 •
202 •
203 •
204 •
205 •
206 •
207 •
208 •
209 •
210 •
211 •
212 •
213 •
214 •
215 •
216 •
217 •
218 •
219 •
220 •
221 •
222 •
223 •
224 •
225 •
226 •
227 •
228 •
229 •
230 •
230A •
231 •
232 •
233 •
234 •
235 •
236 •
237 •
238 •
239 •
240 •
241 •
242 •
243 •
244 •
245 •
246 •
248 •
249 •
250 •
251 •
252 •
253 •
254 •
256 •
257 •
258 •
259 •
260 •
261 •
262 •
263 •
264 •
265 •
271 •
272 •
273 •
274 •
275 •
276 •
277 •
278 •
279 •
280 •
281 •
282 •
283 •
284 •
285 •
286 •
287 •
288 •
289 •
290 •
291 •
292 •
293 •
294 •
295 •
296 •
297 •
298 •
299
|
|
|
300–395
|
---|
|
300 •
301 •
302 •
303 •
304 •
305 •
306 •
307 •
308 •
309 •
310 •
311 •
312 •
313 •
314 •
315 •
316 •
317 •
318 •
319 •
320 •
321 •
322 •
323 •
324 •
325 •
326 •
327 •
328 •
329 •
330 •
331 •
333 •
334 •
335 •
336 •
337 •
338 •
339 •
340 •
341 •
342 •
343 •
344 •
345 •
346 •
347 •
348 •
349 •
351 •
352 •
353 •
354 •
355 •
356 •
357 •
358 •
359 •
360 •
361 •
362 •
363 •
364 •
365 •
366 •
367 •
368 •
369 •
370 •
371 •
372 •
373 •
374 •
375 •
376 •
377 •
378 •
379 •
380 •
381 •
382 •
383 •
384 •
385 •
386 •
387 •
388 •
389 •
390 •
393 •
394 •
395
|
|
|
401–458
|
---|
|
401 •
402 •
403 •
404 •
405 •
406 •
407 •
408 •
409 •
410 •
411 •
412 •
413 •
414 •
415 •
416 •
417 •
418 •
419 •
420 •
421 •
422 •
423 •
424 •
425 •
426 •
427 •
428 •
429 •
430 •
431 •
432 •
433 •
434 •
435 •
436 •
440 •
445 •
446 •
447 •
448 •
449 •
450 •
451 •
452 •
453 •
454 •
455 •
456 •
457 •
458
|
|
|
501–582
|
---|
|
501 •
502 •
503 •
504 •
505 •
506 •
507 •
509 •
510 •
511 •
512 •
513 •
514 •
515 •
516 •
517 •
518 •
520 •
521 •
522 •
523 •
524 •
525 •
526 •
527 •
528 •
529 •
530 •
531 •
532 •
533 •
534 •
535 •
536 •
537 •
538 •
539 •
540 •
541 •
542 •
543 •
544 •
545 •
546 •
547 •
548 •
549 •
561 •
562 •
563 •
564 •
565 •
566 •
567 •
568 •
569 •
570 •
571 •
572 •
573 •
574 •
575 •
576 •
577 •
578 •
579 •
580 •
581 •
582
|
|
|
601–699
|
---|
|
601 •
602 •
603 •
604 •
605 •
606 •
607 •
608 •
609 •
610 •
611 •
612 •
613 •
614 •
615 •
616 •
617 •
618 •
619 •
620 •
624 •
625 •
651 •
652 •
653 •
654 •
655 •
656 •
657 •
658 •
659 •
660 •
661 •
662 •
663 •
664 •
666 •
667 •
668 •
669 •
670 •
671 •
672 •
673 •
675 •
676 •
677 •
678 •
679 •
680 •
681 •
682 •
683 •
684 •
685 •
686 •
687 •
688 •
689 •
690 •
691 •
693 •
694 •
695 •
698 •
699
|
|
|
700–786
|
---|
|
700 •
701 •
702 •
703 •
704 •
705 •
706 •
707 •
709 •
710 •
711 •
712 •
713 •
714 •
715 •
716 •
717 •
719 •
720 •
721 •
722 •
723 •
724 •
725 •
726 •
727 •
728 •
729 •
730 •
731 •
732 •
733 •
734 •
735 •
736 •
737 •
738 •
739 •
740 •
741 •
742 •
743 •
744 •
745 •
746 •
747 •
750 •
751 •
752 •
753 •
754 •
755 •
756 •
757 •
758 •
759 •
760 •
761 •
762 •
763 •
764 •
765 •
766 •
767 •
768 •
769 •
771 •
772 •
773 •
774 •
775 •
776 •
777 •
778 •
779 •
780 •
781 •
782 •
786
|
|
|
801–899
|
---|
|
801 •
802 •
803 •
804 •
805 •
806 •
807 •
808 •
809 •
810 •
811 •
812 •
813 •
814 •
815 •
816 •
817 •
818 •
819 •
820 •
821 •
822 •
823 •
824 •
825 •
826 •
827 •
829 •
830 •
831 •
832 •
833 •
834 •
835 •
836 •
837 •
838 •
839 •
840 •
841 •
842 •
843 •
844 •
845 •
846 •
847 •
848 •
851 •
854 •
855 •
857 •
860 •
861 •
862 •
863 •
864 •
865 •
866 •
867 •
868 •
869 •
870 •
871 •
872 •
873 •
874 •
875 •
876/214 (Infra Silesia) •
877 •
878 •
880 •
881 •
882 •
883 •
884 •
885 •
886 •
887 •
888 •
889 •
890 •
891 •
893 •
894 •
895 •
896 •
897 •
898 •
899
|
|
|
900–999
|
---|
|
900 •
901 •
902 •
903 •
904 •
905 •
906 •
907 •
908 •
909 •
910 •
911 •
912 •
913 •
914 •
915 •
916 •
917 •
918 •
919 •
920 •
921 •
922 •
923 •
924 •
925 •
926 •
927 •
928 •
929 •
930 •
931 •
932 •
933 •
934 •
935 •
936 •
937 •
938 •
939 •
940 •
941 •
942 •
943 •
944 •
945 •
946 •
947 •
948 •
949 •
950 •
951 •
954 •
955 •
956 •
957 •
958 •
959 •
960 •
961 •
962 •
963 •
964 •
965 •
966 •
967 •
968 •
969 •
970 •
971 •
972 •
973 •
974 •
975 •
976 •
977 •
978 •
979 •
980 •
981 •
982 •
983 •
984 •
985 •
986 •
987 •
988 •
989 •
990 •
991 •
992 •
993 •
994 •
995 •
996 •
997 •
998 •
999
|
|
|
Portal:Transport szynowy • Wikiprojekt:Transport szynowy
|
|