Linia kolejowa nr 361














































Linia kolejowa nr 361

Puszczykówko – Osowa Góra

Dane podstawowe
Numer linii
361
Tabela SRJP
399
Długość
5,424 km

Rozstaw szyn
1435 mm

Sieć trakcyjna
3000 V DC (rozebrana w 2002)

Zdjęcie LK361
stacja początkowa – Puszczykówko

Historia
Rok otwarcia



  • 1912

  • 2013 (ruch drezynowy)


Rok elektryfikacji
1969
Rok zawieszenia ruchu



  • 1999 (ruch pasażerski)

  • 2001 (ruch towarowy)









Portal Portal Transport szynowy

Linia kolejowa nr 361 – nieczynna obecnie i częściowo rozebrana linia kolejowa w Wielkopolsce, pierwotnie o długości 5 km. Budowę linii rozpoczęto w 1910, całą linię otwarto 1 listopada 1912[1]. Celem budowy linii była obsługa ruchu pasażerskiego dla mieszkańców Poznania, którzy chcieli wypocząć w okolicy Jeziora Budzyńskiego[2]. Pobliskie Ludwikowo funkcjonowało wtedy jako kurort co jest widoczne na widokówkach[3][4] z początku XX wieku.


W roku 1969 linia została zelektryfikowana (3000 V) a pierwszy skład elektryczny wyruszył na tę trasę z Poznania w dniu 31 maja 1969. Największą popularnością cieszyły się kursy w wakacje, w szczytowym okresie kursowało nawet 7 pociągów dziennie. Trasa popularna była także zimą - niedaleko końcowej stacji w Osowej Górze funkcjonował wyciąg narciarski[2].


Rozwój transportu samochodowego w latach 90. XX wieku spowodował spadek zainteresowania przewozami kolejowymi na tej trasie[1]. 30 września 1999 do Osowej Góry dojechał ostatni pociąg pasażerski[5]. Od 1 stycznia 2001 linia była nieczynna także dla ruchu towarowego. Mimo pomysłów na reaktywację połączeń kolejowych ostatecznie ich nie uruchomiono. Nieużywana infrastruktura linii stopniowo ulegała dewastacji. W 2002 zdemontowano resztki trakcji elektrycznej. W roku 2006 linia została usunięta z ewidencji PKP PLK[6]. W trakcie modernizacji linii kolejowej numer 271 Wrocław Główny – Poznań Główny zdemontowano około 1,5-kilometrowy fragment torowiska biegnący bezpośrednio wzdłuż remontowanego odcinka.


Dawniej na stacji Osowa Góra znajdowały się dwa tory, obecnie na całej pozostałej linii (ok. 3,5 kilometra) do kozła oporowego w Osowej Górze składa się z jednego toru bez rozjazdów i odgałęzień.




dawny układ stacji Osowa Góra


Na części trasy (w stronę Osowej Góry) linia przebiega przez tereny Wielkopolskiego Parku Narodowego



Kolej drezynowa |


Pod koniec 2007 roku Stowarzyszenie Miłośników Kolejnictwa "S2" z Poznania rozpoczęło działanie mające na celu rewitalizację linii przez uruchomienie na niej kolei drezynowej[7].


23 lipca 2013 roku Członkowie Stowarzyszenia Grodziska Kolej Drezynowa rozpoczęli pracę nad udrożnieniem linii kolejowej. Pracę zakończono 12 sierpnia 2013 roku. Trasa znów stała się przejezdna i gotowa do wprowadzenia drezynowego ruchu turystycznego.



 Osobny artykuł: Mosińska Kolej Drezynowa.

Obecnie (rok 2017) przy bezdeszczowej pogodzie odbywają się kursy drezyn w weekendy po wcześniejszym uzgodnieniu z organizatorem przejazdów[8]. Start i koniec kursu znajduje się na przystanku Mosina Pożegowo.



Galeria |




Przypisy |




  1. ab Szczegóły-Szczegóły, www.wielkopolskipn.pl [dostęp 2017-07-21] .


  2. ab Zolnierze, Zolnierze, www.zolnierzewolnosci.pl [dostęp 2017-07-21] .


  3. Luftkurort Ludwigshöhe b.Posen Kurhaus Postkarte 1916 | eBay, eBay [dostęp 2017-07-21] .


  4. 86061 AK Ludwigshöhe bei Posen Bahnhof Haltestelle 1918 | eBay, eBay [dostęp 2017-07-21] .


  5. HubertH. Waguła HubertH., SławomirS. Fedorowicz SławomirS., t, Osowa Góra (po) • Województwo wielkopolskie (PL) / © Atlas Kolejowy Polski i Czech, pl.atlaskolejowy.net [dostęp 2017-07-21] .


  6. Linia kolejowa nr 361 w Ogólnopolskiej Bazie Kolejowej – bazakolejowa.pl.


  7. Drezyną po Wielkopolskim Parku Narodowym.


  8. SuperS. User SuperS., Mosińska Kolej Drezynowa - MKD [dostęp 2017-07-21]  (pol.).





這個網誌中的熱門文章

12.7 cm/40 Type 89 naval gun

Rikitea

University of Vienna