Williams FW07

Multi tool use
| |||
![]() | |||
Kategoria |
Formuła 1 Brytyjska Formuła 1 |
||
Konstruktor |
Williams |
||
Projektant |
Patrick Head Neil Oatley Frank Dernie |
||
Dane techniczne | |||
Nadwozie |
monocoque z aluminium o strukturze plastra miodu |
||
Zawieszenie przednie |
podwójne wahacze, sprężyny/amortyzatory Koni |
||
Zawieszenie tylne |
podwójne wahacze, sprężyny/amortyzatory Koni |
||
Silnik |
Ford Cosworth DFV 3.0 V8 |
||
Skrzynia biegów |
Hewland FGA400, manualna, 5 biegów + wsteczny |
||
Paliwo |
Lucas |
||
Olej |
Mobil |
||
Opony |
Goodyear |
||
Historia | |||
Debiut |
Grand Prix Hiszpanii 1979 |
||
Kierowcy |
Alan Jones Clay Regazzoni Carlos Reutemann |
||
Używany |
1979–1982 |
||
Mistrzostwa | |||
Kierowców |
1980 – Alan Jones |
||
Konstruktorów |
1980, 1981 |
||
Wyścigi | |||
Wyścigi |
43 |
||
Wygrane |
15 |
||
Pole position |
8 |
||
Najszybsze okrążenie |
16 |
||
|
Williams FW07 – samochód Formuły 1, zaprojektowany w 1979 roku przez Patricka Heada, Neila Oatleya i Franka Derniego i skonstruowany przez WilliamsF1[1]. Model brał udział w sezonach 1979–1982, wygrywając 15 wyścigów i zdobywając pierwszy dla Williamsa tytuł mistrza świata w klasyfikacji kierowców (Alan Jones w 1980) oraz dwa w klasyfikacji konstruktorów (1980, 1981).
Spis treści
1 Historia
2 Wyniki w Formule 1
3 Przypisy
4 Bibliografia
Historia |
Przed sezonem 1979 Williams dysponował dwoma zwycięskimi kierowcami (Alan Jones i Clay Regazzoni) oraz bogatym sponsorem z Arabii Saudyjskiej. Patrick Head, zainspirowany Lotusem 79, wykorzystał w modelu FW07 efekt przypowierzchniowy. Samochód miał długie sekcje boczne, niewielki przedni spojler, kurtyny oraz sztywne monocoque z aluminium o strukturze plastra miodu. Zawieszenie było konwencjonalne – z podwójnymi wahaczami – ale sprężyny trudno radziły sobie z ogromnym wzrostem docisku[2]. Samochód wykorzystywał silnik Ford Cosworth DFV o mocy 485 KM.
FW07 zadebiutował w Grand Prix Hiszpanii 1979. Początkowo samochód był awaryjny. W lipcu jednak udoskonalono samochód poprzez między innymi zastosowanie nowego fragmentu podłogi pod silnikiem, co zwiększyło docisk. Clay Regazzoni wywalczył pierwsze zwycięstwo dla Williamsa podczas Grand Prix Wielkiej Brytanii. W 1979 roku Jones wygrał jeszcze pięć wyścigów i Williams zajął drugie miejsce w klasyfikacji konstruktorów.
W sezonie 1980 wystawiono FW07B, ewolucję poprzedniego modelu. Samochód zdominował rywalizację: Jones wygrał pięć wyścigów i został mistrzem świata. Williams został natomiast wówczas mistrzem świata w klasyfikacji konstruktorów, podobnie jak rok później.
Model FW07 w różnych odmianach ścigał się do 1982 roku.
Wyniki w Formule 1 |
Legenda oznaczeń w tabelach dotyczących wyników w sportach motorowych Wyświetl szablon na nowej stronie | |
---|---|
Oznaczenie |
Wyjaśnienie |
Złoty |
Zwycięzca lub mistrzostwo |
Srebrny |
2. miejsce lub wicemistrzostwo |
Brązowy |
3. miejsce lub II wicemistrzostwo |
Zielony |
Ukończył, punktował (w klasyfikacji generalnej, gdy zdobył co najmniej jeden punkt na przestrzeni sezonu, poza trzema powyższymi opcjami) |
Niebieski |
Ukończył, nie punktował (w klasyfikacji generalnej, gdy nie zdobył co najmniej jednego punktu na przestrzeni sezonu) |
Czerwony |
Nie zakwalifikował się (NZ) |
Nie prekwalifikował się (NPK) | |
Różowy |
Nie ukończył (NU) |
Niesklasyfikowany (NS) (w klasyfikacji generalnej, gdy nie został sklasyfikowany w żadnym wyścigu sezonu) | |
Czarny |
Zdyskwalifikowany (DK) |
Wykluczony (WYK/EX) | |
Biały |
Nie wystartował (NW) |
Kontuzjowany (K/INJ) | |
Wyścig odwołany (OD/C) | |
Bez koloru (domyślny #F8F8F8) |
Został wycofany (WYC/WD) |
Nie przybył (NP/DNA) | |
Nie brał udziału w treningach (NT/DNP) | |
Nie został zgłoszony (–) | |
Pogrubienie |
Start z pole position |
Kursywa |
Najszybsze okrążenie wyścigu |
* |
Sezon w trakcie |
Lista systemów punktacji Formuły 1 |
Rok |
Zespół |
Silnik |
Opony |
Kierowcy |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
Pkt. |
Msc. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1979 |
Albilad-Saudia Racing Team |
Ford V8 |
G |
ARG |
BRA |
ZAF |
USW |
ESP |
BEL |
MCO |
FRA |
GBR |
DEU |
AUT |
NLD |
ITA |
CAN |
USA |
71 (75) |
2 |
||
![]() |
NU |
NU |
NU |
4 |
NU |
1 |
1 |
1 |
9 |
1 |
NU |
|||||||||||
![]() |
NU |
NU |
2 |
6 |
1 |
2 |
5 |
NU |
3 |
3 |
NU |
|||||||||||
1980 |
Albilad-Williams Racing Team |
Ford V8 |
G |
ARG |
BRA |
ZAF |
USW |
BEL |
MCO |
FRA |
GBR |
DEU |
AUT |
NLD |
ITA |
CAN |
USA |
120 |
1 |
|||
![]() |
1 |
3 |
NU |
NU |
2 |
NU |
1 |
1 |
3 |
2 |
11 |
2 |
1 |
1 |
||||||||
![]() |
NU |
NU |
5 |
NU |
3 |
1 |
6 |
3 |
2 |
3 |
4 |
3 |
2 |
2 |
||||||||
Brands Hatch Racing |
![]() |
NZ |
||||||||||||||||||||
RAM/Williams Grand Prix Engineering |
![]() |
11 |
||||||||||||||||||||
RAM/Penthouse-Rizla Racing |
NZ |
15 |
NZ |
11 |
NZ |
9 |
||||||||||||||||
RAM/Rainbow Jeans Racing |
![]() |
NZ |
||||||||||||||||||||
RAM/Theodore/Rainbow Jeans Racing |
![]() |
NZ |
||||||||||||||||||||
1981 |
Albilad-Williams Racing Team TAG Williams Team |
Ford V8 |
G |
USW |
BRA |
ARG |
SMR |
BEL |
MCO |
ESP |
FRA |
GBR |
DEU |
AUT |
NLD |
ITA |
CAN |
LVG |
95 |
1 |
||
![]() |
1 |
2 |
4 |
12 |
NU |
2 |
7 |
17 |
NU |
11 |
4 |
3 |
2 |
NU |
1 |
|||||||
![]() |
2 |
1 |
2 |
3 |
1 |
NU |
4 |
10 |
2 |
NU |
5 |
NU |
3 |
10 |
8 |
|||||||
Equipo Banco Occidental |
M |
![]() |
WYK |
|||||||||||||||||||
1982 |
TAG Williams Team |
Ford V8 |
G |
ZAF |
BRA |
USW |
SMR |
BEL |
MCO |
USE |
CAN |
NLD |
GBR |
FRA |
DEU |
AUT |
CHE |
ITA |
LVG |
14 (58) |
4 |
|
![]() |
2 |
NU |
||||||||||||||||||||
![]() |
5 |
DK |
2 |
|||||||||||||||||||
![]() |
NU |
Przypisy |
↑ Williams FW07 (ang.). chicanef1.com. [dostęp 2012-05-24].
↑ Wouter Melissen: Williams FW07 Cosworth (ang.). ultimatecarpage.com. [dostęp 2012-05-24].
Bibliografia |
Cóż to był za samochód – Williams FW07. „F1 Racing”, s. 24, czerwiec 2012. Łódź: Westa-Druk. ISSN 1732-7032.
|
|
|
|
|
6rSuGLtlppKzDZXhcBH2cxd6iWsFX