Kolportaż
Kolportaż (fr. colportage 'kolportaż' i colporteur 'kolporter' od colporter 'kolportować' z łac. comportare 'znosić, gromadzić'; od com- 'współ-' i portare 'nosić')[1], inaczej dystrybucja – pośrednictwo między wydawcą a punktem sprzedaży lub bezpośrednim nabywcą.
O kolportażu mówi się w przypadku periodyków, a także utworów muzycznych lub programów komputerowych, zapisanych np. na nośnikach magnetycznych, płytach CD lub DVD. W przypadku tradycyjnych, papierowych wydań koszt kolportażu ma na ogół największy udział w cenie końcowej produktu. O kolportażu mówimy także w przypadku tzw. druków bezadresowych (np. ulotek, gazet reklamowych lub innych materiałów reklamowych o charakterze informacyjnym lub komercyjnym). Kolportaż ulotek wykonuje się najczęściej w formie dystrybucji druków adresowych lub bezadresowych – np. dostarczanie materiałów pod konkretny adres, do skrzynek pocztowych lub poprzez ich wręczanie przechodniom.
Kolportażem prasy w Polsce zajmują się m.in. Ruch oraz Kolporter.
Przypisy |
↑ Słownik Wyrazów Obcych