Formuła 1 Sezon 1998
| ||
Mika Häkkinen podczas Grand Prix Hiszpanii w 1998 roku | ||
Inauguracja | 8 marca | |
Zakończenie | 1 listopada | |
Liczba wyścigów | 16 | |
Mistrzowie | ||
Kierowcy | Mika Häkkinen | |
Konstruktorzy | McLaren | |
Poprzedni sezon • Następny sezon | ||
Galeria zdjęć w Wikimedia Commons |
Sezon 1998 Formuły 1 – 49 sezon o Mistrzostwo Świata Formuły 1. Rozpoczął się 8 marca w Australii, natomiast zakończył 1 listopada w Japonii. Tytuł w klasyfikacji kierowców zdobył Fin, Mika Häkkinen. Mistrzostwo konstruktorów przypadło brytyjskiej ekipie McLaren.
Spis treści
1 Lista Startowa
1.1 Zmiany wśród zespołów
1.2 Zmiany wśród kierowców
2 Eliminacje
2.1 Zmiany w kalendarzu
3 Wyniki
3.1 Najlepsze wyniki Grand Prix
3.2 Klasyfikacje szczegółowe
3.2.1 Kierowcy
3.2.2 Konstruktorzy
4 Zobacz też
Lista Startowa |
Zespół | Konstruktor | Samochód | Silnik (3.0l V10) | Opony | Nr | Kierowcy wyścigowi | Rundy | Kierowcy rezerwowi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Winfield Williams | Williams-Mecachrome | FW20 | Mecachrome GC37-01 | G | 1 | Jacques Villeneuve | 1–16 | Juan Pablo Montoya Max Wilson |
2 | Heinz-Harald Frentzen | 1–16 | ||||||
Scuderia Ferrari Marlboro | Ferrari | F300 | Ferrari 047 | G | 3 | Michael Schumacher | 1–16 | Luca Badoer |
4 | Eddie Irvine | 1–16 | ||||||
Mild Seven Benetton Playlife | Benetton-Playlife | B198 | Playlife GC37-01 | B | 5 | Giancarlo Fisichella | 1–16 | |
6 | Alexander Wurz | 1–16 | ||||||
West McLaren Mercedes | McLaren-Mercedes | MP4/13 | Mercedes FO 110G | B | 7 | David Coulthard | 1–16 | Ricardo Zonta Nick Heidfeld |
8 | Mika Häkkinen | 1–16 | ||||||
Benson & Hedges Jordan | Jordan-Mugen Honda | 198 | Mugen Honda MF-301HC | G | 9 | Damon Hill | 1–16 | Pedro de la Rosa |
10 | Ralf Schumacher | 1–16 | ||||||
Prost Gauloises Blondes | Prost-Peugeot | AP01 | Peugeot A16 | B | 11 | Olivier Panis | 1–16 | Stéphane Sarrazin |
12 | Jarno Trulli | 1–16 | ||||||
Red Bull Sauber Petronas | Sauber-Petronas | C17 | Petronas SPE-01D | G | 14 | Jean Alesi | 1–16 | Jörg Müller |
15 | Johnny Herbert | 1–16 | ||||||
Danka Zepter Arrows | Arrows | A19 | Arrows T2-F1 | B | 16 | Pedro Diniz | 1–16 | Emmanuel Collard Stephen Watson |
17 | Mika Salo | 1–16 | ||||||
HSBC Malaysia Stewart Ford | Stewart-Ford | SF02 | Ford VJ Zetec-R | B | 18 | Rubens Barrichello | 1–16 | |
19 | Jan Magnussen | 1–7 | ||||||
Jos Verstappen | 8–16 | |||||||
PIAA Tyrrell | Tyrrell-Ford | 026 | Ford JD Zetec-R | G | 20 | Ricardo Rosset | 1–16 | |
21 | Toranosuke Takagi | 1–16 | ||||||
Fondmental Minardi Team SpA | Minardi-Ford | M198 | Ford JD Zetec-R | B | 22 | Shinji Nakano | 1–16 | Laurent Rédon |
23 | Esteban Tuero | 1–16 | ||||||
Zespół | Konstruktor | Samochód | Silnik (3.0l V10) | Opony | Nr | Kierowcy wyścigowi | Rundy | Kierowcy rezerwowi |
Zmiany wśród zespołów |
- W związku z odejściem dostawcy silników Renault i przyjściem na jego miejsce Mecachrome i Playlife, ekipy Williams (oprócz tego zmienił sponsora tytularnego na firmę Winfield) i Benetton (odpowiednio) zawarły z nimi kontrakt.
- Zespół Minardi zmieniło dostawcę silników na firmę Ford.
- Team Arrows postanowił wyprodukować własne jednostki.
Zmiany wśród kierowców |
Giancarlo Fisichella i Alexander Wurz zastąpili w ekipie Benettona Jeana Alesi i Gerharda Bergera. Francuz przeszedł do szwajcarskiego zespołu Sauber, natomiast Austriak postanowił zakończyć karierę.- W związku z zerwaniem kontraktu między Mugen-Honda, a Prostem, francuska ekipa automatycznie zakończyła współpracę z Japończykiem Shinji Nakano. Jego miejsce zajął Włoch, Jarno Trulli, natomiast Japończyk zajął ostatni wolny kokpit w zespole Minardi. Skład włoskiego teamu dopełnił Argentyńczyk, Esteban Tuero.
- Zespół Jordan wzbogacił się o byłego mistrza świata, Damona Hilla. Miejsce Brytyjczyka w Arrowsie zajął Fin, Mika Salo.
- Brazylijczyk Ricardo Rosset po wymuszonym zerwaniu kontraktu z ekipą Lola (bankructwo), znalazł dla siebie miejsce w zespole Tyrrell Racing. Jego kolegą zespołowym został debiutant, Toranosuke Takagi.
- Holender Jos Verstappen w połowie sezonu zastąpił w ekipie Stewart Duńczyka, Jana Magnussena.
Eliminacje |
Grand Prix | Tor | Data | ||
---|---|---|---|---|
1 | GP Australii | Albert Park Circuit | 8 marca | Wyniki |
2 | GP Brazylii | Autódromo José Carlos Pace | 29 marca | Wyniki |
3 | GP Argentyny | Autódromo Oscar Alfredo Gálvez | 12 kwietnia | Wyniki |
4 | GP San Marino | Autodromo Enzo e Dino Ferrari | 26 kwietnia | Wyniki |
5 | GP Hiszpanii | Circuit de Catalunya | 10 maja | Wyniki |
6 | GP Monako | Circuit de Monaco | 24 maja | Wyniki |
7 | GP Kanady | Circuit Gilles Villeneuve | 7 czerwca | Wyniki |
8 | GP Francji | Circuit de Nevers Magny-Cours | 28 czerwca | Wyniki |
9 | GP Wielkiej Brytanii | Silverstone Circuit | 12 lipca | Wyniki |
10 | GP Austrii | A1-Ring | 26 lipca | Wyniki |
11 | GP Niemiec | Hockenheimring | 2 sierpnia | Wyniki |
12 | GP Węgier | Hungaroring | 16 sierpnia | Wyniki |
13 | GP Belgii | Circuit de Spa-Francorchamps | 30 sierpnia | Wyniki |
14 | GP Włoch | Autodromo Nazionale di Monza | 13 września | Wyniki |
15 | GP Luksemburga | Nürburgring | 27 września | Wyniki |
16 | GP Japonii | Suzuka International Racing Course | 1 listopada | Wyniki |
Zmiany w kalendarzu |
- Z kalendarza usunięto rundę o Grand Prix Europy, która dotychczas odbywała się na hiszpańskim torze Jerez de la Frontera. Mimo tej sytuacji wyścig na torze Nürburgring nie powrócił do swej dawnej nazwy.
- Eliminacja o Grand Prix Austrii została przesunięta z września na lipiec.
Grand Prix Niemiec przesunięto z lipca na sierpień.
Grand Prix Japonii zostało przesunięte z września na listopad.- Zamieniono kolejność pomiędzy Grand Prix Monako, a Grand Prix Hiszpanii.
Wyniki |
Najlepsze wyniki Grand Prix |
Nr | Nazwa rundy | Pole Position | Najszybsze okrążenie | Zwycięzca wyścigu | Najlepszy konstruktor | Wyniki |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Grand Prix Australii | Mika Häkkinen | Mika Häkkinen | Mika Häkkinen | McLaren-Mercedes | Wyniki |
2 | Grand Prix Brazylii | Mika Häkkinen | Mika Häkkinen | Mika Häkkinen | McLaren-Mercedes | Wyniki |
3 | Grand Prix Argentyny | David Coulthard | Alexander Wurz | Michael Schumacher | Ferrari | Wyniki |
4 | Grand Prix San Marino | David Coulthard | Michael Schumacher | David Coulthard | McLaren-Mercedes | Wyniki |
5 | Grand Prix Hiszpanii | Mika Häkkinen | Mika Häkkinen | Mika Häkkinen | McLaren-Mercedes | Wyniki |
6 | Grand Prix Monako | Mika Häkkinen | Mika Häkkinen | Mika Häkkinen | McLaren-Mercedes | Wyniki |
7 | Grand Prix Kanady | David Coulthard | Michael Schumacher | Michael Schumacher | Ferrari | Wyniki |
8 | Grand Prix Francji | Mika Häkkinen | David Coulthard | Michael Schumacher | Ferrari | Wyniki |
9 | Grand Prix Wielkiej Brytanii | Mika Häkkinen | Michael Schumacher | Michael Schumacher | Ferrari | Wyniki |
10 | Grand Prix Austrii | Giancarlo Fisichella | David Coulthard | Mika Häkkinen | McLaren-Mercedes | Wyniki |
11 | Grand Prix Niemiec | Mika Häkkinen | David Coulthard | Mika Häkkinen | McLaren-Mercedes | Wyniki |
12 | Grand Prix Węgier | Mika Häkkinen | Michael Schumacher | Michael Schumacher | Ferrari | Wyniki |
13 | Grand Prix Belgii | Mika Häkkinen | Michael Schumacher | Damon Hill | Jordan-Mugen-Honda | Wyniki |
14 | Grand Prix Włoch | Michael Schumacher | Mika Häkkinen | Michael Schumacher | Ferrari | Wyniki |
15 | Grand Prix Luksemburga | Michael Schumacher | Mika Häkkinen | Mika Häkkinen | McLaren-Mercedes | Wyniki |
16 | Grand Prix Japonii | Michael Schumacher | Michael Schumacher | Mika Häkkinen | McLaren-Mercedes | Wyniki |
Klasyfikacje szczegółowe |
Kierowcy |
Legenda oznaczeń w tabelach dotyczących wyników w sportach motorowych Wyświetl szablon na nowej stronie | |
---|---|
Oznaczenie | Wyjaśnienie |
Złoty | Zwycięzca lub mistrzostwo |
Srebrny | 2. miejsce lub wicemistrzostwo |
Brązowy | 3. miejsce lub II wicemistrzostwo |
Zielony | Ukończył, punktował (w klasyfikacji generalnej, gdy zdobył co najmniej jeden punkt na przestrzeni sezonu, poza trzema powyższymi opcjami) |
Niebieski | Ukończył, nie punktował (w klasyfikacji generalnej, gdy nie zdobył co najmniej jednego punktu na przestrzeni sezonu) |
Czerwony | Nie zakwalifikował się (NZ) |
Nie prekwalifikował się (NPK) | |
Różowy | Nie ukończył (NU) |
Niesklasyfikowany (NS) (w klasyfikacji generalnej, gdy nie został sklasyfikowany w żadnym wyścigu sezonu) | |
Czarny | Zdyskwalifikowany (DK) |
Wykluczony (WYK/EX) | |
Biały | Nie wystartował (NW) |
Kontuzjowany (K/INJ) | |
Wyścig odwołany (OD/C) | |
Bez koloru (domyślny #F8F8F8) | Został wycofany (WYC/WD) |
Nie przybył (NP/DNA) | |
Nie brał udziału w treningach (NT/DNP) | |
Nie został zgłoszony (–) | |
Pogrubienie | Start z pole position |
Kursywa | Najszybsze okrążenie wyścigu |
* | Sezon w trakcie |
Lista systemów punktacji Formuły 1 |
|
Konstruktorzy |
Poz. | Konstruktor | # | AUS | BRA | ARG | SMR | ESP | MON | CAN | FRA | GBR | AUT | GER | HUN | BEL | ITA | LUX | JPN | Punkty |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | McLaren-Mercedes | 7 | 2 | 2 | 6 | 1 | 2 | NU | NU | 6 | NU | 2 | 2 | 2 | 7 | NU | 3 | 3 | 156 |
8 | 1 | 1 | 2 | NU | 1 | 1 | NU | 3 | 2 | 1 | 1 | 6 | NU | 4 | 1 | 1 | |||
2 | Ferrari | 3 | NU | 3 | 1 | 2 | 3 | 10 | 1 | 1 | 1 | 3 | 5 | 1 | NU | 1 | 2 | NU | 133 |
4 | 4 | 8 | 3 | 3 | NU | 3 | 3 | 2 | 3 | 4 | 8 | NU | NU | 2 | 4 | 2 | |||
3 | Williams-Mecachrome | 1 | 5 | 7 | NU | 4 | 6 | 5 | 10 | 4 | 7 | 6 | 3 | 3 | NU | NU | 8 | 6 | 38 |
2 | 3 | 5 | 9 | 5 | 8 | NU | NU | 15 | NU | NU | 9 | 5 | 4 | 7 | 5 | 5 | |||
4 | Jordan-Mugen-Honda | 9 | 8 | DK | 8 | 10 | NU | 8 | NU | NU | NU | 7 | 4 | 4 | 1 | 6 | 9 | 4 | 34 |
10 | NU | NU | NU | 7 | 11 | NU | NU | 16 | 6 | 5 | 6 | 9 | 2 | 3 | NU | NU | |||
5 | Benetton-Playlife | 5 | NU | 6 | 7 | NU | NU | 2 | 2 | 9 | 5 | NU | 7 | 8 | NU | 8 | 6 | 8 | 33 |
6 | 7 | 4 | 4 | NU | 4 | NU | 4 | 5 | 4 | 9 | 11 | 16 | NU | NU | 7 | 9 | |||
6 | Sauber-Petronas | 14 | NU | 9 | 5 | 6 | 10 | 12 | NU | 7 | NU | NU | 10 | 7 | 3 | 5 | 10 | 7 | 10 |
15 | 6 | 11 | NU | NU | 7 | 7 | NU | 8 | NU | 8 | NU | 10 | NU | NU | NU | 10 | |||
7 | Arrows | 16 | NU | NU | NU | NU | NU | 6 | 9 | 14 | NU | NU | NU | 11 | 5 | NU | NU | NU | 6 |
17 | NU | NU | NU | 9 | NU | 4 | NU | 13 | NU | NU | 14 | NU | NW | NU | 14 | NU | |||
8 | Stewart-Ford | 18 | NU | NU | 10 | NU | 5 | NU | 5 | 10 | NU | NU | NU | NU | NW | 10 | 11 | NU | 5 |
19 | NU | 10 | NU | NU | 12 | NU | 6 | 12 | NU | NU | NU | 13 | NU | NU | 13 | NU | |||
9 | Prost-Peugeot | 11 | 9 | NU | 15 | 11 | 16 | NU | NU | 11 | NU | NU | 15 | 12 | NW | NU | 12 | 11 | 1 |
12 | NU | NU | 11 | NU | 9 | NU | NU | NU | NU | 10 | 12 | NU | 6 | 13 | NU | 12 | |||
10 | Minardi-Ford | 22 | NU | NU | 13 | NU | 14 | 9 | 7 | 17 | 8 | 11 | NU | 15 | 8 | NU | 15 | NU | 0 |
23 | NU | NU | NU | 8 | 15 | NU | NU | NU | NU | NU | 16 | NU | NU | 11 | NS | NU | |||
11 | Tyrrell-Ford | 20 | NU | NU | 14 | NU | NZ | NZ | 8 | NU | NU | 12 | NZ | NZ | NW | 12 | NU | NZ | 0 |
21 | NU | NU | 12 | NU | 13 | 11 | NU | NU | 9 | NU | 13 | 14 | NU | 9 | 16 | NU | |||
Poz. | Konstruktor | # | AUS | BRA | ARG | SMR | ESP | MON | CAN | FRA | GBR | AUT | GER | HUN | BEL | ITA | LUX | JPN | Punkty |
Zobacz też |
- Historia Formuły 1
|
|