Bute (ang. Isle of Bute, gael. Eilean Bhòid) – szkocka wyspa na Atlantyku należąca do Wysp Brytyjskich, o długości 24 km i szerokości 8 km oraz powierzchni 122,17 km². Wyspę, wchodzącą w skład Argyll and Bute, zamieszkuje około 6,5 tys. mieszkańców[1]. Głównym miastem wyspy jest Rothesay.
W Polsce oraz w londyńskich środowiskach polskiej emigracji wojennej znana bardziej jako Wyspa Węży (inna pisownia, spotykana w literaturze polonijnej, to Wyspa Wężów).
Spis treści
1Miejscowości na wyspie
2Obóz karny PSZ
3Zobacz też
4Przypisy
5Bibliografia
6Linki zewnętrzne
Miejscowości na wyspie |
Rothesay (jedyne miasto, centrum administracyjne)
Kilchattan Bay
Kildavanan
Kingarth
Port Bannatyne
Rhubodach
Straad
Obóz karny PSZ |
Na wyspie Bute podczas II wojny światowej w dwóch obozach (Rothesay i Tignabruich) pod jedną nazwą Samodzielny Obóz Rothesay mieścił się obóz karny Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie, w którym gen. Władysław Sikorski przetrzymywał swoich politycznych przeciwników, „nieprawomyślnych” i „sprawców klęski wrześniowej”[2]. Komendantem Stacji Zbornej Oficerów był gen. Bolesław Jatelnicki-Jacyna, a podobozu w Tignabruich płk Władysław Spałek. Obóz ten został zlikwidowany w 1942 roku po interpelacji dwóch brytyjskich posłów z Partii Pracy.
Zobacz też |
Ośrodek na wyspie Bute
Przypisy |
↑Statistical Bulletins of Scotland
↑Zuziak 2013 ↓, s. 69.
Bibliografia |
Witold Biegański: Polskie Siły Zbrojne na Zachodzie. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza, 1990, s. 43. ISBN 83-03-02923-1.
Janusz Zuziak: Wojsko Polskie we Francji 1939-1940. Organizacja i działania bojowe. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Rytm, 2013. ISBN 978-83-7399-580-2.
Linki zewnętrzne |
Obozy Sikorskiego, „Wprost” 2008, nr 12
W obozach Sikorskiego, „Tygodnik Powszechny” 2010, nr 18
Lanžov — gmina — Państwo Czechy Kraj hradecki Powiat Trutnov Kraina Czechy Powierzchnia 7,92 km² Populacja (2014) • liczba ludności 186 [1] Kod pocztowy 544 52 Szczegółowy podział administracyjny Liczba obrębów ewidencyjnych 4 Liczba części gminy 5 Liczba gmin katastralnych 2 Położenie na mapie kraju hradeckiego Lanžov Położenie na mapie Czech Lanžov 50°23′N 15°46′E / 50,386944 15,760833 Multimedia w Wikimedia Commons Strona internetowa Portal Czechy Lanžov – gmina w Czechach, w powiecie Trutnov, w kraju hradeckim. Według danych z dnia 1 stycznia 2014 liczyła 186 mieszkańców [1] . Przypisy | ↑ a b Počty obyvatel v obcích k 1. 1. 2013 ( cz. ) . www.mvcr.cz. [dostęp 2014-08-23]. p • d • e Powiat Trutnov Batňovice Bernartice Bílá Třemešná Bílé Poličany Borovnice Borovnička Čermná Černý Důl Dolní Branná Dolní...
Town in French Polynesia, France Rikitea Town Rikitea Location in French Polynesia Coordinates: 23°7′13″S 134°58′9″W / 23.12028°S 134.96917°W / -23.12028; -134.96917 Coordinates: 23°7′13″S 134°58′9″W / 23.12028°S 134.96917°W / -23.12028; -134.96917 Country France Overseas collectivity French Polynesia Territory Gambier Islands Island Mangareva Rikitea is a small town on Mangareva, which is part of the Gambier Islands in French Polynesia. A majority of the islanders live in Rikitea. [1] [2] The island was a protectorate of France in 1871 and was annexed in 1881. [3] Contents 1 History 2 Geography 3 Economy 4 Landmarks 5 Transportation 6 References 7 Bibliography 8 External links History The town's history dates to the era when the island was first settled with people from the Marquesas Islands in 1100 AD. Captain James Wilson of the London Missionary Society arrived in 1797 on Du...
Electric locomotive Škoda ChS4-109. The Moscow — Odessa train in Vinnytsia railway station. The Siemens ES64U4, is the current confirmed holder as the fastest electric locomotive at 357 km/h (222 mph) in 2006. An electric locomotive is a locomotive powered by electricity from overhead lines, a third rail or on-board energy storage such as a battery or a supercapacitor. Electric locomotives with on-board fueled prime movers, such as diesel engines or gas turbines, are classed as diesel-electric or gas turbine-electric and not as electric locomotives, because the electric generator/motor combination serves only as a power transmission system. Electric locomotives benefit from the high efficiency of electric motors, often above 90% (not including the inefficiency of generating the electricity). Additional efficiency can be gained from regenerative braking, which allows kinetic energy to be recovered during braking to put power back on the line. Newer electric locomotives ...