Color Graphics Adapter
Wszystkie 16 kolorów możliwe do wyświetlenia w trybie znakowym | |
---|---|
0 – czarny #000000 | 8 – (ciemny) szary #555555 |
1 – niebieski #0000AA | 9 – jasny niebieski #5555FF |
2 – zielony #00AA00 | 10 – jasny zielony #55FF55 |
3 – niebiesko-zielony #00AAAA | 11 – jasny niebiesko-zielony #55FFFF |
4 – czerwony #AA0000 | 12 – jasny czerwony #FF5555 |
5 – fioletowy #AA00AA | 13 – różowy #FF55FF |
6 – brąz (pomarańcz) #AA5500 | 14 – żółty #FFFF55 |
7 – biały (jasny szary) #AAAAAA | 15 – jasny biały #FFFFFF |
4-kolorowa paleta trybu graficznego #1 | ||
---|---|---|
podstawowy | 5 – fioletowy | |
3 – niebiesko-zielony | 7 – biały (jasny szary) | |
4 kolorowa paleta trybu graficznego #2 | ||
podstawowy | 4 – czerwony | |
2 – zielony | 6 – brąz (pomarańcz) |
CGA (ang. Color Graphics Adapter) – jeden ze standardów kart graficznych IBM-PC wprowadzony ok. 1981 roku.
Karta CGA posiada 16 kB pamięci i umożliwia wyświetlanie obrazu na monitorach czarno-białych lub kolorowych oraz na odbiornikach telewizyjnych. Może pracować w dwóch trybach:
- Znakowym – rozdzielczość wynosi albo 40×25 znaków dla odbiorników TV, albo 80×25 dla monitorów. Kolor każdego znaku oraz kolor tła są ustawiane indywidualnie: kolor znaku jest wybierany z palety 16 predefiniowanych barw, natomiast tło z palety 8 kolorów uzupełnionej o atrybut migania dający 16 kombinacji tła.
- Graficznym:
- 320×200, dostępne 4 kolory, możliwość wyświetlania na odbiorniku TV;
- 640×200, czarno-biały, możliwość wyświetlania tylko na monitorze.
W trybach znakowych wyświetlane znaki mają rozmiar 8×8 punktów, a ich kształt jest pobierany z pamięci ROM. W trybach graficznych rozmiar znaku także wynosi 8×8 punktów, ale istnieje możliwość zmiany wyglądu poszczególnych znaków.
Karty CGA zostały zastąpione kartami EGA.
|