Kompania graniczna KOP „Bryckie”[b] – pododdział graniczny Korpusu Ochrony Pogranicza pełniący służbę ochronną na granicy polsko-radzieckiej.
Spis treści
1Formowanie i zmiany organizacyjne
2Służba graniczna
3Walki kompanii w 1939
4Struktura organizacyjna
5Dowódcy kompanii
6Uwagi
7Przypisy
8Bibliografia
Formowanie i zmiany organizacyjne |
Na podstawie rozkazu szefa Sztabu Generalnego L. dz. 12044/O.de B./24 z 27 września 1924 roku, w pierwszym etapie organizacji Korpusu Ochrony Pogranicza sformowano 10 batalion graniczny [1][2], a w jego składzie 10 kompanię graniczną KOP „Nowa Huta”[3].
W listopadzie 1936 roku kompania liczyła 2 oficerów, 9 podoficerów, 5 nadterminowych i 98 żołnierzy służby zasadniczej[c].
W 1939 roku 2 kompania graniczna KOP „Bryckie” podlegała dowódcy batalionu KOP „Krasne”[4].
Osobny artykuł: kompania graniczna KOP.
Służba graniczna |
Podstawową jednostką taktyczną Korpusu Ochrony Pogranicza przeznaczoną do pełnienia służby ochronnej był batalion graniczny. Odcinek batalionu dzielił się na pododcinki kompanii, a te z kolei na pododcinki strażnic, które były „zasadniczymi jednostkami pełniącymi służbę ochronną”, w sile półplutonu. Służba ochronna pełniona była systemem zmiennym, polegającym na stałym patrolowaniu strefy nadgranicznej i tyłowej, wystawianiu posterunków alarmowych, obserwacyjnych i kontrolnych stałych, patrolowaniu i organizowaniu zasadzek w miejscach rozpoznanych jako niebezpieczne, kontrolowaniu dokumentów i zatrzymywaniu osób podejrzanych, a także utrzymywaniu ścisłej łączności między oddziałami i władzami administracyjnymi[5]. Miejscowość, w którym stacjonowała kompania graniczna, posiadała status garnizonu Korpusu Ochrony Pogranicza[6].
2 kompania graniczna „Bryćki” w 1934 roku ochraniała odcinek granicy państwowej szerokości 28 kilometrów 620 metrów[7]. Po stronie sowieckiej granicę ochraniały zastawy „Krzemieniec”, „Myszyce” i „Trusewicze” z komendantury „Manuty”[8].
Kompanie sąsiednie:
1 kompania graniczna KOP „Olkowicze” ⇔ 3 kompania graniczna KOP „Bakszty Małe” – 1928[9], 1929[10], 1931[8], 1932[11], 1934[12], 1938[13]
Walki kompanii w 1939 |
17 września 1939 strażnice 2 kompanii granicznej „Bryckie” zaatakowane zostały przez żołnierzy 100 Dywizji Strzeleckiej i pograniczników. Strażnice „Łowcewicze” Sowieci opanowali o 5:05. Poległo 3 Polaków, 9 dostało się do niewoli. Zginął jeden żołnierz NKWD, kilku odniosło rany[14].
Struktura organizacyjna |
Struktura organizacyjna kompanii granicznej KOP „Bryckie”
Lata
1928-1929[9][10]
1931[8]
1932-1934[11][12]
1938-1939[13][15]
Strażnice
-
strażnica KOP „Borki”[d]
strażnica KOP „Borki”
strażnica KOP „Borki”
(37)[16]strażnica KOP „Czerwiaki”[e]
strażnica KOP „Czerwiaki”
strażnica KOP „Czerwiaki”
-
(38)[17]strażnica KOP „Łukawiec”[f]
strażnica KOP „Łukawiec”
strażnica KOP „Baturyn”[g]
-
strażnica KOP „Zalesie”[h]
strażnica KOP „Zalesie”
strażnica KOP „Zalesie”
strażnica KOP „Zalesie”
strażnica KOP „Łowcewicze”[i]
strażnica KOP „Łowcewicze”
strażnica KOP „Łowcewicze”
strażnica KOP „Łowcewicze”
Inne
pluton odwodowy
Dowódcy kompanii |
kpt. Julian II Markowski (był 30 IX 1928 − 12 II 1930)[18]
kpt. Józef Sołtysiak (12 II 1930 −)[18]
kpt. piech. Stefan Mączyński[j] ( - 1939)[19]
Uwagi |
↑zaścianek Bryckie, gmina Ilja, powiat wilejski, województwo wileńskie → Baza miejscowości kresowych
↑W niektórych dokumentach normatywnych występuje także pod nazwą „kompania KOP «Brycki»” → Komunikaty dyslokacyjne KOP ↓
↑Wykaz stanów etatowych oficerów, podoficerów i żołnierzy KOP przesłanych przez ppłk. dypl. Franciszka Węgrzyna ze sztabu KOP do I oficera do zleceń GISZ płk. dypl. Kazimierza Glabisza. → Jabłonowski i in. 2001 ↓, s. 366
↑wieś Borki Lubczyńskie, gmina Chocieńczyce, powiat wilejski, województwo wileńskie
↑wieś Czerwiaki, gmina Chocieńczyce, powiat wilejski, województwo wileńskie
↑majątek Łukawiec, gmina Chocieńczyce, powiat wilejski, województwo wileńskie → Baza miejscowości kresowych
↑wieś Baturyn, gmina Chocieńczyce, powiat wilejski, województwo wileńskie
↑zaścianek Zalesie, gmina Chocieńczyce, powiat wilejski, województwo wileńskie → Baza miejscowości kresowych
↑wieś Łowcewicze, gmina Chocieńczyce, powiat wilejski, województwo wileńskie → Baza miejscowości kresowych
↑Mączyński Stefan (1906-1940), kpt. piech., w KOP od 1935. Do mobilizacji dca 2 kompanii granicznej „Bryckie”. Przydział mobilizacyjny nieznany. Więzień obozu w Ostaszkowie. Zamordowany przez NKWD. → Jabłonowski i in. 2001 ↓, s. 733
Przypisy |
↑Prochwicz 3/1994 ↓, s. 152.
↑Prochwicz, Konstankiewicz i Rutkiewicz 2003 ↓, s. 23.
↑Meldunki sytuacyjne KOP ↓, s. 18/25.
↑Szubański 2000 ↓, s. 88.
↑Falkiewicz 1925 ↓, s. 3-4.
↑Jabłonowski i in. 2001 ↓, s. 312-314.
↑Jabłonowski i in. 2001 ↓, s. 297.
↑ abcSzkice dyslokacyjne ↓.
↑ abKomunikaty dyslokacyjne KOP ↓, s. 8/1928.
↑ abKomunikaty dyslokacyjne KOP ↓, s. 10/1929.
↑ abKomunikaty dyslokacyjne KOP ↓, s. 21/1932.
↑ abKomunikaty dyslokacyjne KOP ↓, s. 53/1934.
↑ abKomunikaty dyslokacyjne KOP ↓, s. 84/1938.
↑Cygan 2006 ↓, s. 97.
↑Prochwicz 2003 ↓, s. 307.
↑Meldunki sytuacyjne KOP ↓, s. 13/25.
↑Meldunki sytuacyjne KOP ↓, nr 16/1925.
↑ abObsada oficerska bg „Krasne” ↓.
↑Jabłonowski i in. 2001 ↓, s. 659.
Bibliografia |
Wiktor Krzysztof Cygan: Kresy we krwi. Obrona północno-wschodniej Polski we wrześniu 1939. Warszawa: Espadon Publishing, 2006. ISBN 978-83-60786-00-0.
Jerzy Prochwicz: Formacje Korpusu Ochrony Pogranicza w 1939 roku. Warszawa: Wydawnictwo Neriton, 2003. ISBN 83-88973-58-4.
Wykaz zmian stanu oficerów batalionu granicznego KOP „Krasne” w latach 1927-1934 → Archiwum Straży Granicznej. Szczecin.
Szkice dyslokacyjne Korpusu Ochrony Pogranicza i podległych jednostek w latach 1927-1939 → Archiwum Straży Granicznej. Szczecin.
Komunikaty dyslokacyjne Korpusu Ochrony Pogranicza z lat 1927 (z uzupełnieniami i poprawkami), 1928, 1932, 1934 (z uzupełnieniami i poprawkami) i 1938 → Archiwum Straży Granicznej. Szczecin.
Meldunki sytuacyjne dowództwa Korpusu Ochrony Pogranicza → Archiwum Straży Granicznej. Szczecin.
p•d•e
Korpus Ochrony Pogranicza
Dyslokacja KOP w 1938 • Dowództwo KOP • CSP KOP • dżand KOP
Lanžov — gmina — Państwo Czechy Kraj hradecki Powiat Trutnov Kraina Czechy Powierzchnia 7,92 km² Populacja (2014) • liczba ludności 186 [1] Kod pocztowy 544 52 Szczegółowy podział administracyjny Liczba obrębów ewidencyjnych 4 Liczba części gminy 5 Liczba gmin katastralnych 2 Położenie na mapie kraju hradeckiego Lanžov Położenie na mapie Czech Lanžov 50°23′N 15°46′E / 50,386944 15,760833 Multimedia w Wikimedia Commons Strona internetowa Portal Czechy Lanžov – gmina w Czechach, w powiecie Trutnov, w kraju hradeckim. Według danych z dnia 1 stycznia 2014 liczyła 186 mieszkańców [1] . Przypisy | ↑ a b Počty obyvatel v obcích k 1. 1. 2013 ( cz. ) . www.mvcr.cz. [dostęp 2014-08-23]. p • d • e Powiat Trutnov Batňovice Bernartice Bílá Třemešná Bílé Poličany Borovnice Borovnička Čermná Černý Důl Dolní Branná Dolní...
Town in French Polynesia, France Rikitea Town Rikitea Location in French Polynesia Coordinates: 23°7′13″S 134°58′9″W / 23.12028°S 134.96917°W / -23.12028; -134.96917 Coordinates: 23°7′13″S 134°58′9″W / 23.12028°S 134.96917°W / -23.12028; -134.96917 Country France Overseas collectivity French Polynesia Territory Gambier Islands Island Mangareva Rikitea is a small town on Mangareva, which is part of the Gambier Islands in French Polynesia. A majority of the islanders live in Rikitea. [1] [2] The island was a protectorate of France in 1871 and was annexed in 1881. [3] Contents 1 History 2 Geography 3 Economy 4 Landmarks 5 Transportation 6 References 7 Bibliography 8 External links History The town's history dates to the era when the island was first settled with people from the Marquesas Islands in 1100 AD. Captain James Wilson of the London Missionary Society arrived in 1797 on Du...
Electric locomotive Škoda ChS4-109. The Moscow — Odessa train in Vinnytsia railway station. The Siemens ES64U4, is the current confirmed holder as the fastest electric locomotive at 357 km/h (222 mph) in 2006. An electric locomotive is a locomotive powered by electricity from overhead lines, a third rail or on-board energy storage such as a battery or a supercapacitor. Electric locomotives with on-board fueled prime movers, such as diesel engines or gas turbines, are classed as diesel-electric or gas turbine-electric and not as electric locomotives, because the electric generator/motor combination serves only as a power transmission system. Electric locomotives benefit from the high efficiency of electric motors, often above 90% (not including the inefficiency of generating the electricity). Additional efficiency can be gained from regenerative braking, which allows kinetic energy to be recovered during braking to put power back on the line. Newer electric locomotives ...